Kwaliteit of kwantiteit?

Ik lees twee (‘gerespecteerde”) dagbladen, een gerenommeerd weekblad en raadpleeg meermalen per dag enkele nieuwssites waar ik vertrouwen in heb. Ik zit amper op de “socials” omdat ik de algoritmes daarachter pervers vind en ik er maar weinig vertrouwen in heb dat ze zorgvuldig met mijn “data” om zullen gaan. Ik ben er verder ook niet mee “groot geworden” en daar komt bij dat ik de hele tijd verleid word om door te clicken, waardoor ik er onbedoeld langer op blijf hangen dan me achteraf lief was.

Eerder schreef ik al een column over The Social Dilemma, een documentaire die mij enerzijds de ogen opende en anderzijds beducht maakte voor het “houden van mensen in een bubbel”. Ook schreef ik al eens een column over het bombardement van aanbiedingen per e-mail dat ik dagelijks van de (vooral: buitenlandse) dealers over mij heen krijg. De beschrijvingen van de effecten zijn overduidelijk aan taalinflatie onderhevig, want alles is “nieuwer, groter, beter etc.”.
Er zijn echter grenzen aan wat een mens “aankan”, tijd & geld zijn daarvan twee heel belangrijke.

Alles voor de likes?

In plaats van de “likes” en de ratings of meningen van anderen, baseer ik mij liever bij mijn keuzes op mijn gezonde verstand en mijn eigen eerdere ervaringen. Vanishingmagic Inc. en Paul Richards – om maar eens twee dealers te noemen – zullen je nooit “rotzooi” verkopen. Nu je even niet hun eigen demonstraties live op een congres kan waarnemen, wordt dit (lees: “vertrouwen”) des te belangrijker.
Zo kan ik ook (vrijwel) alle boeken van de hand van Lewis Ganson en van Richard Kaufmann van harte aanbevelen. Waarom tijd en energie investeren in middelmatige effecten wanneer deze auteurs de effecten van de grote namen hebben geselecteerd en beschreven.

Tot slot: DVD’s of live streams. Het produceren hiervan is kostentechnisch heel laagdrempelig en de winstmarges daarom veel hoger dan op boeken of dealer items.
Dit leidt, eveneens, tot een exploderend aanbod met als gevolg dat er ook heel veel kaf onder het koren zit. Een DVD opnemen en effecten duidelijk demonstreren en toelichten voor een camera is echter een vak op zich. Te vaak is het geluid of de belichting niet optimaal en soms hoort de vertoner zichzelf maar wat al te graag praten. Michael Ammar, Paul Gordon, John Guastaferro, Big Blind Media en Darwin Ortiz zijn een paar namen die je in dit opzicht niet snel zullen teleurstellen.
Ik doe heel veel mensen nu tekort omdat er in deze column gewoon te weinig plaats is voor een meer volledige opsomming.
De essentie van wat ik probeer duidelijk te maken is dat “gevestigde namen en adressen” voor ons als een “filter” kunnen functioneren. Het verkopen van zogenaamde “pipe dreams” is vaak maar eenmalig en leidt niet tot herhaalaankopen waardoor een aantal van dit soort aanbieders vanzelf ook weer verdwijnen.
Een dergelijk filter leidt tot een minimaal aantal teleurstellingen en bij het snel groeiende aanbod helpt dit om ons door de vele toverbomen het sprookjesbos te (blijven) zien. En, het scheelt kostbare tijd en geld en helpt ons beter focusseren.

Gandalf

P.S.
René Laurant attendeerde ons alweer een goed aantal maanden geleden in een livestream op een drietal boeken. Eén daarvan wil ik niet onopgemerkt laten en dat is Principia van Harapan Ong. Waarschijnlijk heeft ook u nog nooit van deze jongeman gehoord, net zoals velen van ons ca. 15 jaar geleden ook nog nooit van Armando Lucero gehoord hadden. U kunt zijn bijzonder originele effecten zelf zien op: www.magicexplanation.com. Om ze zelf te kunnen leren zult u echter het boek in kwestie moeten aanschaffen. Met andere woorden: ik beveel het u van harte aan, maar wie ben ik?

Tip van de redactie:
Wil je de column van Gandalf over The Social Dilemma (te zien op Netflix) nog eens teruglezen klik dan hier.
Ook de column over het bombardement aan aanbiedingen is het lezen meer dan waard.