“Gezien op de socials”, dat is de naam van een nieuwe rubriek op Informagie; want hoe leuk is het om opvallende zaken op Facebook, Instagram of YouTube naar Informagie te halen?
Deze maand in ‘Gezien op de Socials’ geen foto of post, maar een account. Sterker nog, een account dat op het eerste oog niet zo veel met de goochelkunst te maken heeft. Ik kwam een nieuw Instagram-account van Syb Faes (17) tegen. Het account is @sybfaes, en analoge fotografie speelt de hoofdrol. Voor degenen die het jonge Nederlandse talent op het gebied van kaartmanipulatie de afgelopen jaren gevolgd hebben, zal de naam Syb Faes niet onbekend zijn. Ik kies hier expres voor het woord kaartmanipulatie en niet kaartgoochelen; Syb is namelijk met name bekend om zijn ‘cardistry’.

Verschillende kunstvormen

Die term, ‘cardistry’, moet ik misschien even toelichten: cardistry is een combinatie van de woorden ‘card’ en ‘artistry’. Kort gezegd betekent dat het artistiek manipuleren van kaarten. Volgens Syb ligt filmmaken, het onderwerp waar de focus van zijn nieuwe account op ligt, dichter bij cardistry en de goochelkunst dan je zou denken. Om de overeenkomst te kunnen zien moeten we echter eerst wat dieper ingaan op hoe Syb de goochelkunst en cardistry ziet, en hoe deze zich tot elkaar verhouden.

Bekijk hier een prachtig voorbeeld van cardistry: ‘PALM’, geproduceerd door dealersgrip. Volgens Syb een echte aanrader!


Syb stelt dat het verschil tussen de twee kunstvormen met name ligt in het aantal zintuigen dat je ervoor nodig hebt: ‘Je hebt twee zintuigen nodig om een ‘cardist’ te zijn: je zichtzintuig en je tastzintuig, de rest is een luxe. Om te goochelen heb je echter veel meer zintuigen nodig; denk aan gehoor, om te horen of je grap goed over is gekomen. Doordat je minder zintuigen nodig hebt, vindt Syb cardistry toegankelijker dan goochelen: ‘Noem het luiheid of een poging om iets dat relatief gezien minder moeite kost toch interessant te maken, maar cardistry is denk ik toegankelijker, omdat je simpelweg een pakje kaarten en een klein handje zintuigen nodig hebt.’
Terug naar de overeenkomst tussen cardistry en de goochelkunst enderzijds en filmmaken anderzijds. Goochelen is eraan gerelateerd, omdat het lijkt op het produceren van een film: voor beide combineer je verschillende onderdelen om tot een groter product te komen. Voor het produceren van een film is dat het uiteindelijke product, en voor goochelen het effect. Cardistry is juist met het abstracte aspect van filmmaken verbonden: ‘Het is zo raar! Het is een gevoel dat niet uit te leggen is. Aan filmmaken zijn veel emoties verbonden, net als bij cardistry. Bij filmmaken komen meer emoties kijken dan bij cardistry, maar de overeenkomst is er zeker.’

Een nieuw avontuur

Ondanks het feit dat Syb al veel erkenning heeft ontvangen voor zijn cardistrywerk – hij heeft ruim vijfduizend volgers op Instagram en heeft een aantal bundels met cardistry moves uitgebracht – is hij toch een nieuw avontuur begonnen met een fotografieaccount. ‘Het is ontstaan door een drang om alles een functie en nut te geven. Ik ben het gaan doen om bewust te worden van mijn stijl en wat ik interessant vind om te zien; die zoektocht is nog in volle gang.’ Eerder combineerde hij cardistry en filmmaken nog vaak, maar nu is Syb aangekomen op het punt dat hij het verhalende filmmaken los wil koppelen van cardistryvideo’s. ‘Het tovert een hele grote glimlach op mijn gezicht als ik zie dat mensen door beginnen te krijgen dat de manier waarop ze iets in beeld brengen een toevoeging kan zijn aan hetgeen ze laten zien. Het is altijd handig om te weten wat er goed uitziet op beeld en wat niet, maar na mijn talloze pogingen om cardistry met een logisch verhaal te combineren ben ik toch tot de conclusie gekomen dat de combinatie nog iets te abstract is om vol overtuiging achter te staan: cardistry is cardistry en verhalen zijn verhalen.’

Eén van de bundels van Syb, waarin ook goed zijn passie voor filmmaken naar voren komt:


In de toekomst


In de toekomst ziet Syb zichzelf de filmwereld in gaan. Hij is zelfs al bezig met het schrijven van een speelfilm waarin cardistry en goochelen een rol spelen. ‘Als er nog goochelaars in de zaal zijn die wel eens een sprongetje in het diepe van de acteerwereld willen maken, aarzel niet om even een berichtje te sturen (@sybfaes of @seafbys op Instagram).’

‘Een kleine sneakpeak van het door Syb ontworpen spel kaarten (de blauwe stippellijntjes zullen niet op de uiteindelijke kaarten staan!)’
Verder is zijn eigen spel kaarten een weg door de fabriek aan het vinden; Syb wil er nog niet al te veel over kwijt, maar het blijkt wel dat zijn passie voor filmmaken duidelijk terug te zien zal zijn in het deck. Hij sluit af met een bericht voor ons goochelaars: ‘Goochelen is en zal altijd speciaal blijven. Jullie houden de goochelwereld in leven en daar kan niemand in de hele wereld jullie genoeg voor bedanken.’

Michael van Straelen